سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/7/11
6:9 عصر

کتابخانه

بدست سیا ساکتی در دسته

کتاب و کتابخانه های آنلاین


دوستداران کتاب های آنلاین می توانند از میان مجموعه ای از کتابخانه های اینترنتی کتاب های دلخواه خود را انتخاب کنند. میزبانانی مانند گوگل و open content alliance نیز این نوید را می دهند که کتاب ها با یک کلیک در اختیار کاربران قرار می گیرد. وب سایت ها و موتورهای جستجو هرچند بطور ناقص، اما امکانات فوق العاده ای را برای خوانندگان و محققان در جوامع آنلاین سراسر جهان فراهم آورده اند.
موتور جستجوی گوگل Google Book Search تاکنون معروفترین کتابخانه آنلاین شناخته شده است. طرح کتاب گوگل تاکنون هزاران صفحه کتاب را اسکن کرده و به شکل دیجیتال درآورده است. Google Book Search متون آثار کلاسیک در دامنه عمومی بطور کامل در دسترس قرار داده شده است.
در مورد کتاب هایی که هنوز از حق مالکیت معنوی برخوردارند خلاصه یا چکیده ای از آنها ارائه شده است. این موتور جستجوی اینترنتی که جای کارت نمایه کتابخانه را گرفته است امکان یافتن نام نویسنده، تاریخ انتشار یا کلمات و عبارات را در متن یا عنوان کتاب ها فراهم می کند. با تایپ یک کلمه موتور جستجو صفحاتی را که این کلمه وجود دارد به رنگ زرد نشان می دهد. ویراستاران می توانند تعیین کنند بخش هایی یا کل صفحات کتاب در دسترس خوانندگان آنلاین قرار گیرد. اگر ناشر یا نویسنده ای اجازه انتشار آثاری را که حق مالکیت معنوی دارند ندهد موتور جستجو فقط قسمت هایی را که حاوی کلمه مورد نظر است به علاوه اطلاعاتی در مورد کتاب و جایی که بتوان آن را خرید یا قرض کرد در اختیار کاربر قرار می دهد. آثار کلاسیکی مانند دوزخ دانته و دایره المعارف دیدرو بطور کامل در اینترنت عرضه شده اند و گاهی به شکل قابل چاپ نیز قابل دریافت است.
گوگل در این آثار عرضه شده آگهی تبلیغاتی منتشر نمی کند. این کتابخانه دیجیتال واقع در آدرس http://books.google.com است. موتور جستجوی open content alliace این موتور جستجو در حال حاضر ?? هزار کتاب را اسکن کرده است که بیشتر آنها به زبان انگلیسی است. تمام این آثار بیشتر از ?? سال پیش نوشته شده اند و از حق مالکیت معنوی برخوردار نیستند. این آثار قابل دانلود و چاپ است و امکان استفاده مجدد از آنها برای اهداف تجاری وجود دارد.
این موتور جستجو پیشرفته تر از موتور جستجوی کتاب گوگل نیست، اما اگر کیفیت صفحات اسکن شده کافی باشد می تواند کلمات مرجع را جستجو کند. http://www.archive.org/details/texts آدرس این موتور جستجو است. وب سایت (http://publisher.live.com/) publisher programاین موتور جستجو نویسندگان و ناشران را برای اسکن کردن آثار آنها دعوت به همکاری کرده است. Gallica سایت کتابخانه ملی فرانسه است. فهرست ??هزار کتاب های دیجیتالی در قسمت image موجود است، اما کلمات کلیدی در متن صفحات را اسکن نکرده است. وب سایت های تخصصی: نسخه متنی آثار دیجیتالی را که معمولا آثار کلاسیک است عرضه می کند و برای مطالعه یا چاپ قابل دانلود است و امکان جستجو کلمات کلیدی وجود دارد.به طور مثال سایت آثار کامل شکسپیر به نشانی اینترنتی: http://www-tech.mit.edu/Shakespeare که در سال ????ایجاد شد یا سایت مولیر به نشانی: http://www.site-moliere.com سایر سایت ها در مورد شعر، مقاله، کتاب یا سایر موضوعات را دربرمی گیرد.